Isnin, 12 Disember 2011

pantang larang orang tua duLue2





Orang zaman dulu banyak kan pantang larang tapi sebenar nya patang larang itu membawa maksud tersirat ( : eh,pe maksud tersirat itu ? korang tak tahu ea? tersirat bermaksud yang tersembunyi  ( :

 JANGAN NYANYI DEKAT DAPUR,NANTI KAHWIN DENGAN ORANG TUA :

kahwin dengan orang tua? tak nak laaa kahwin dengan DATUK yng dah tua tapi kalau banyak duit aku nak kahwin dengan dia hahah nampak sangat aku MATA DUITAN :D*bergurau jerk :p* 

maksud tersirat : kalau masak sambil bernyanyi , tak memasal makanan yang korang penat-penat masak tibe-tibe hangus .Dah kena cancel jadi menantu kan kan ? hahaha :p

JANGAN DUDUK DEKAT DEPAN PINTU ATAU TANGGA ,NANTI TAK ADA ORANG NAK MEMINANG :

Maksud tersirat :sebenar nya , nak bgi orang masuk .yela kan kalau korang duduk dekat depan pintu atau tangga macam mana orang nak masuk ? lagi-lagi badan yang cubby itu , orang nak masuk pun susah ( : 

JANGAN KOREK PENSIL PENDEK,NANTI MAK AYAH MENINGGAL :

aku tak nak mak ayah meninggal ! aku sayang dorang :'( .Dulu lah kan , aku cuak sangat nak korek pensil pendek-pendek ,yela takut mak ayah meninggal .

Maksud tersirat : kalau korang korek pensil tu pendek-pendek , macam mane nak tulis ? kan susah nak tulis .( :

JANGAN MAKAN UBAH-UBAH ,NANTI KAHWIN BANYAK :

hah ! lelaki suka lah kalau dengar kahwin banyak . yela kan , lelaki boleh kahwin 4 .Agak-agak yang perempuan bagi tak ? hahha tak nak dapat payung emas ke ?:)

Maksud tersirat :Nanti makan banyak banyak tempat. Kalau nasi ada jatuh-jatuh. Kan menyusahkan nak kutip sebutir-sebutir nasi yang jatuh tu. Takut makan bersepah sebenarnya

JANGAN AMBIL GAMBAR KUCING , NANTI KUCING MATI : 

Aku ada kucing ,aku sayang kucing aku beb tapi aku dah banyak kali ambik gambar dia but  tiada effect pon . :) hah ! korang tahu tak maksud nyer pe ? -.-'

JANGAN POTONG KUKU TIME MALAM , TAK BAIK :

Maksud tersirat : sebenarnya zaman-zaman dulu dorang pakai pelita. Yela kan ,takut tangan terbakar ke hape dan lagi satu kan malam. Malam kan gelap.So kalau tak nampak boleh luka kan kuku.

JANGAN MAIN SEMBUNYI TIME MALAM ,NANTI KENA SEMBUNYI DENGAN HANTU TUTT**:

ayoyo , aku memang takut masa kecik-kecik nak main sembunyi nanti kena sembunyi dengan hantu tutt** . eh pe tuttt ** tu ? hahha eh paham-paham lah sendiri . Dulu jerk laa takut sebab masa kecik tak tahu pape kan :p

Maksud tersirat : kalau main sembunyi takut kang tersesat dan lagi satu kan malam . So gelap nanti kang tak nampak sebab zaman dulu guna pelita :)

JANGAN DUDUK ATAS BANTAL, NANTI BISUL :

Maksud tersirat: Tak elok lah kan benda yang kita letak dekat kepala dipunggungkan. Kot lah terkentut ke ape atas bantal tu. Kita pon elok je sedap krohh krohh tidur atas bantal tu.:p

JANGAN LANGKAH ORANG TENGAH BARING ,NANTI CEPAT MATI ORANG TU: 

Maksud tersirat : tak elok lah langkah orang kan ,nampak sangt tak da adab .

JANGAN TUNJUK PELANGI DENGAN JARI TUNJUK NANTI KUDUNG :

yang ini aku tak tahu . korang tahu tak ? bagi tahu aku :D .maybe korang tahu kan apa yang aku tak tahu :)
ada tak patang larang orang tua-tua selain nie ? korang mesti tahu banyak kan dari aku . korang shre laa sikit ,tak slah pon :) 

tq sbb sudi baca :))

Tiada ulasan:

Catat Ulasan